Сформованість в учнів базової школи читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук: результати тестування учнів 8 класів
У межах реалізації регіональних проєктів «Освітній технопарк Харківщини – 2030» та «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи» з 07 по 16 лютого 2023 року в Харківській області проведено регіональне моніторингове дослідження стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі, що передбачало онлайн-тестування учнів 8 класів за завданнями PISA.
Мета дослідження полягала у вивченні рівня сформованості читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук учнів базової школи за результатами дистанційного навчання.
В онлайн-тестуванні взяли участь учні 8 класів із 70 ЗЗСО Харківської області: 1 752 – із читання, 1 758 – із математики, – 1 738 із природничих дисциплін.
Ознайомитися з результатами онлайн-тестування, а також із завданнями, що використовувалися під час досліджень, можна за наведеними нижче посиланнями:
— сформованість компетентностей в учнів базової школи:
- читацької – https://bit.ly/3LO8TeO
- математичної – https://bit.ly/40eCeDe
- у галузі природничих наук – https://bit.ly/40rTfJU
— завдання та результати їх виконання:
- з читання – https://bit.ly/40zwDqP
- з математики – https://bit.ly/3FMkpDv
- з природничих дисциплін – https://bit.ly/3K3Lft9
За підсумками аналізу результатів онлайн-тестування учнів 8 класів підготовлено загальні висновки та пропозиції. Рекомендуємо керівникам, учителям закладів загальної середньої освіти ознайомитися з ними та обговорити їх під час засідань методичних об’єднань.
Загальні висновки
за результатами регіонального моніторингового дослідження
стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі
- Учні 8 класів у цілому впоралися із завданнями PISA з читання, математики та природничих дисциплін. Разом із тим найкращі результати восьмикласники показали з читання, найнижчі – з природничих дисциплін.
- Кращі результати тестування показали дівчата, ніж хлопці, учні ЗЗСО міста Харкова та восьмикласники, які перебували за кордоном. Разом із тим найнижчі результати мають учні ЗЗСО сільської місцевості.
- Найкраще учні 8 класів виконали завдання з вибором однієї відповіді з читання на передачу буквального змісту; з математики – на інтерпретацію інформації, відображеної на діаграмі, за змістовною категорією «Невизначеність і дані»; з природничих дисциплін – на наукове пояснення явищ («Системи живої природи»).
- Найбільш складними для восьмикласників виявилися завдання з читання – на знаходження необхідної прямо висловленої інформації та формування умовиводів на основі множинного тексту; з математики – з короткою відповіддю на відтворення простих математичних дій, прийомів, процедур (змістовна категорія «Кількість»); з природничих дисциплін – з вибором кількох відповідей на наукове пояснення явищ («Фізичні системи», «Технологічні системи»).
- Учні 8 класів також стикаються з труднощами при виконанні завдань з математики на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркувань, математичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.
Пропозиції керівникам закладів загальної середньої освіти
- Проаналізувати результати тестування учнів 8 класів за завданнями PISA з читання, математики, природничих дисциплін у закладах загальної середньої освіти, учні яких взяли участь в онлайн-тестуванні. За підсумками аналізу спланувати заходи щодо розвитку читацької, математичної компетентностей та компетентності в галузі природничих наук учнів, надання їм індивідуальної підтримки.
- У межах вивчення якості проведення навчальних занять у базовій школі (в тому числі в дистанційній формі) відстежувати використання вчителями завдань, спрямованих на розвиток ключових компетентностей учнів, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
- Більшу увагу приділяти в освітньому процесі завданням з читання з використанням множинних текстів, на знаходження інформації, що міститься в різних частинах тексту або кількох текстах, аналіз змісту та форми тексту, формулювання умовиводів; з математики – на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркувань, математичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.
- Із метою реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів використовувати завдання:
- загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи» (для учнів 4 класів)
- читання: https://testportal.gov.ua/dodatky-3/
- математика: https://testportal.gov.ua/dodatky-2/
- PISA (для учнів базової та профільної школи).
- читання: https://cutt.ly/GGS6dlp
- математика: https://cutt.ly/eGS6Ect
- природничі дисципліни: https://cutt.ly/PGS6PZW
- PIRLS (з читання та розуміння тексту для учнів початкової школи);
- TIMSS (з математики та природничих дисциплін для учнів 4 та 8 класів).
- Для розвитку компетентностей учнів в умовах дистанційного навчання застосовувати різні онлайн-сервіси для створення інтерактивних вправ, зокрема: LearningApps (https://learningapps.org/), Kahoot (https://kahoot.com/), Classtime (https://www.classtime.com/uk), Canva (https://www.canva.com/uk_ua/) тощо.
- Надавати вчителям допомогу з питань розробки та використання в освітньому процесі компетентнісних завдань, реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів. Із цією метою можна використовувати такі матеріали Українського центру оцінювання якості освіти:
- PISA: читацька грамотність / уклад. Т.С. Вакуленко, С.В. Ломакович, В.М. Терещенко. – К. : УЦОЯО, 2017. – 123 с.: http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/PISA_Reading.pdf
- PISA: математична грамотність / уклад. Т.С. Вакуленко, В. П. Горох, С.В. Ломакович, В.М. Терещенко; перекл. К.Є. Шумова. – К. : УЦОЯО, 2018. – 60 с.: http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/Math_PISA_Framework.pdf
- PISA-2022: рамковий документ з математики (драфт, друга редакція) / пер. з англ. К. Шумової ; наук. ред. Т. Вакуленко, В. Горох, С. Раков, В. Терещенко ; передмова Т. Вакуленко, В. Терещенко. Київ : Український центр оцінювання якості освіти, 2021. 97 с.: http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/12/pisa_2022_ramkovyj_dokument_matematyka.pdf
- PISA: природничо-наукова грамотність / уклад. Т.С. Вакуленко, С.В. Ломакович, В.М. Терещенко, С.А. Новікова; перекл. К.Є. Шумова. – К. : УЦОЯО, 2018. – 119 с.: http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/Science_PISA_UKR.pdf