Моніторингові дослідження

Сформованість в учнів базової школи читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук: результати тестування учнів 8 класів

У межах реалізації регіональних проєктів «Освітній технопарк Харківщини – 2030» та «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи» з 07 по 16 лютого 2023 року в Харківській області проведено регіональне моніторингове дослідження стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі, що передбачало онлайн-тестування учнів 8 класів за завданнями PISA.

Мета дослідження полягала у вивченні рівня сформованості читацької, математичної компетентностей та компетентності у галузі природничих наук учнів базової школи за результатами дистанційного навчання.

В онлайн-тестуванні взяли участь учні 8 класів із 70 ЗЗСО Харківської області: 1 752 – із читання1 758 – із математики, – 1 738 із природничих дисциплін.

Ознайомитися з результатами онлайн-тестування, а також із завданнями, що використовувалися під час досліджень, можна за наведеними нижче посиланнями:

— сформованість компетентностей в учнів базової школи:

— завдання та результати їх виконання:

За підсумками аналізу результатів онлайн-тестування учнів 8 класів підготовлено загальні висновки та пропозиції. Рекомендуємо керівникам, учителям закладів загальної середньої освіти ознайомитися з ними та обговорити їх під час засідань методичних об’єднань.

Загальні висновки

за результатами регіонального моніторингового дослідження

стану сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей у базовій школі

  1. Учні 8 класів у цілому впоралися із завданнями PISA з читанняматематики та природничих дисциплін. Разом із тим найкращі результати восьмикласники показали з читаннянайнижчі – з природничих дисциплін.
  2. Кращі результати тестування показали дівчата, ніж хлопці, учні ЗЗСО міста Харкова та восьмикласники, які перебували за кордоном. Разом із тим найнижчі результати мають учні ЗЗСО сільської місцевості.
  3. Найкраще учні 8 класів виконали завдання з вибором однієї відповіді з читання на передачу буквального змісту; з математики – на інтерпретацію інформації, відображеної на діаграмі, за змістовною категорією «Невизначеність і дані»; з природничих дисциплін – на наукове пояснення явищ («Системи живої природи»).
  4. Найбільш складними для восьмикласників виявилися завдання з читання – на знаходження необхідної прямо висловленої інформації та формування умовиводів на основі множинного тексту; з математики – з короткою відповіддю на відтворення простих математичних дій, прийомів, процедур (змістовна категорія «Кількість»); з природничих дисциплін – з вибором кількох відповідей на наукове пояснення явищ («Фізичні системи», «Технологічні системи»).
  5. Учні 8 класів також стикаються з труднощами при виконанні завдань з математики на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркуваньматематичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.

 

Пропозиції керівникам закладів загальної середньої освіти

  1. Проаналізувати результати тестування учнів 8 класів за завданнями PISA з читання, математики, природничих дисциплін у закладах загальної середньої освіти, учні яких взяли участь в онлайн-тестуванні. За підсумками аналізу спланувати заходи щодо розвитку читацької, математичної компетентностей та компетентності в галузі природничих наук учнів, надання їм індивідуальної підтримки.
  2. У межах вивчення якості проведення навчальних занять у базовій школі (в тому числі в дистанційній формі) відстежувати використання вчителями завдань, спрямованих на розвиток ключових компетентностей учнів, визначених Державним стандартом базової середньої освіти.
  3. Більшу увагу приділяти в освітньому процесі завданням з читання з використанням множинних текстів, на знаходження інформації, що міститься в різних частинах тексту або кількох текстах, аналіз змісту та форми тексту, формулювання умовиводів; з математики – на застосування математичних фактів, понять, процедур і міркувань, математичне формулювання ситуацій, встановлення зв’язків між даними умови задачі при розв’язуванні стандартних завдань; з природничих дисциплін – на оцінювання й розроблення наукового завдання.
  4. Із метою реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів використовувати завдання:
  • загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи» (для учнів 4 класів)
  • читання: https://testportal.gov.ua/dodatky-3/
  • математика: https://testportal.gov.ua/dodatky-2/
  • PISA (для учнів базової та профільної школи).
  • читанняhttps://cutt.ly/GGS6dlp
  • математика: https://cutt.ly/eGS6Ect
  • природничі дисципліни: https://cutt.ly/PGS6PZW
  • PIRLS (з читання та розуміння тексту для учнів початкової школи);
  • TIMSS (з математики та природничих дисциплін для учнів 4 та 8 класів).
  1. Для розвитку компетентностей учнів в умовах дистанційного навчання застосовувати різні онлайн-сервіси для створення інтерактивних вправ, зокрема: LearningApps (https://learningapps.org/), Kahoot (https://kahoot.com/), Classtime (https://www.classtime.com/uk), Canva (https://www.canva.com/uk_ua/) тощо.
  2. Надавати вчителям допомогу з питань розробки та використання в освітньому процесі компетентнісних завдань, реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів. Із цією метою можна використовувати такі матеріали Українського центру оцінювання якості освіти:

Про регіональні моніторингові дослідження якості освіти в ІІ півріччі 2022/2023 н. р.

До уваги керівників закладів загальної середньої освіти!

 Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти» у межах ХАБу-2 «Якісна освіта» регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини – 2030», відповідно до регіонального освітнього проєкту «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи», затвердженого наказом Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 22.02.2021 № 24 «Про затвердження рішень колегії Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 28.12.2020», у січні 2023 року продовжує проведення регіональних моніторингових досліджень за напрямами:

  • реалізація завдань Нової української школи в початкових класах ЗЗСО;
  • стан сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей в базовій школі;
  • підготовка учнів до національного мультипредметного тесту.

Метою досліджень є вивчення окремих аспектів освітньої діяльності та її результатів в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання й надання підтримки педагогічним працівникам з питань організації та здійснення освітнього процесу в дистанційній формі.

До участі в регіональних моніторингових дослідженнях запрошуються заклади загальної середньої освіти, які брали участь у регіональному моніторингу в І півріччі 2022/2023 н. р., а також заклади освіти, які бажають приєднатися до них.

У разі, якщо заклад освіти виявив бажання взяти участь у регіональних моніторингових дослідженнях, але не був їх учасником в І півріччі 2022/2023 н. р., просимо керівника цього закладу заповнити форму за посиланням: https://forms.gle/rMx1k6FaX1Z7mfQG6

З особливістю проведення регіональних моніторингових досліджень у ІІ півріччі 2022/2023 н. р. було ознайомлено відповідальних за моніторинг у територіальних громадах (районах міста Харкова) 19.01.2023 під час вебсемінару за темою «Моніторингові дослідження у ІІ півріччі 2022/2023 н. р.: мета, завдання, особливості проведення». Ознайомитися з матеріалами можна за посиланням: http://surl.li/embbm

Результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти

Українським центром оцінювання якості освіти (УЦОЯО) оприлюднено рекомендації щодо формування читацької компетентності учнів початкової школи за результатами другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти».

Запропоновані матеріали містять описи конкретних практик та зразки завдань, які можуть бути використані в освітньому процесі та слугувати прикладами для розробки діагностувальних робіт з читання.

Ознайомитися з матеріалами можна за посиланням: https://cutt.ly/SNsi8cQ

Також нагадуємо, що раніше УЦОЯО були оприлюднено рекомендації для вчителів початкової школи щодо формування математичної компетентності учнів (https://cutt.ly/oVH1lV8).

Зазначені рекомендації допоможуть у реалізації компетентнісного підходу до оцінювання результатів навчання учнів з читання та математики в початковій школі.

Пропонуємо поширити ці матеріали серед керівників, учителів початкових класів закладів загальної середньої освіти.

28 вересня 2022 року, провідні експерти в галузі освіти говорили про рівень сформованості у випускників початкової школи читацької та математичної компетентностей, що і якою мірою впливає на успішність четвертокласників, як вплинуло дистанційне навчання на успішність, на що варто звернути особливу увагу під час викладання математики й читання в початковій школі.

Підґрунтям для виважених висновків і слушних рекомендацій фахівців стали результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2021 року.

Програма заходу – за посиланням.

Запис конференції – за посиланням.

Про регіональні моніторингові дослідження якості освіти в І півріччі 2022/2023 н. р.

До уваги

керівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти!

 Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти» у межах ХАБу-2 «Якісна освіта» регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини – 2030», відповідно до регіонального освітнього проєкту «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи» у жовтні 2022 року продовжує проведення регіональних моніторингових досліджень за напрямами:

  • забезпечення якості освіти в закладах дошкільної та загальної середньої освіти;
  • якість освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти в умовах підготовки до Нової української школи.

Метою досліджень є вивчення окремих аспектів освітньої діяльності в закладах дошкільної та загальної середньої освіти, що є актуальними у 2022/2023 н. р., та надання підтримки педагогічним працівникам з питань організації та здійснення освітнього процесу в дистанційній формі.

До участі в регіональному моніторингу запрошуємо заклади дошкільної та загальної середньої освіти, які брали участь у регіональних дослідженнях у 2021/2022 н .р., а також заклади освіти, які бажають приєднатися до досліджень.

Із метою налагодження якісної комунікації із закладами освіти-учасниками регіональних досліджень, просимо керівників цих закладів заповнити форму за посиланням: https://forms.gle/rMx1k6FaX1Z7mfQG6

З особливістю, змістом та процедурою проведення регіональних моніторингових досліджень у І півріччі 2022/2023 н. р. було ознайомлено відповідальних за моніторинг у територіальних громадах (районах міста Харкова) 23.09.2022 під час онлайн-семінару за темою «Особливості моніторингових досліджень у 2022/2023 н. р.». Ознайомитися з матеріалами можна за посиланням: https://cutt.ly/kVmg4Co

Результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти

Inform_ZZMYAPO_2022

Онлайн-опитування щодо готовності освітян у здійсненні дистанційного навчання в період карантину

Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти» повідомляє, що відповідно до листа Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України від 25.01.2022 № 30, з метою оцінки ситуації, що склалася під час карантину, та надання відповідних рекомендацій зацікавленим сторонам Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України спільно з Інститутом модернізації змісту освіти з 25 січня по 25 лютого 2022 року проводить онлайн-опитування вчителів щодо готовності та потреб учителів та інших категорій освітян у здійсненні дистанційного навчання у період карантину.

Онлайн-опитування спрямоване на виявлення громадської думки освітян щодо готовності до використання онлайн-засобів та інструментів для забезпечення дистанційного навчання учнів, визначення освітніх веб орієнтованих ресурсів і цифрових засобів навчання, що користуються найбільшим попитом серед учителів в умовах карантину, а також на виявлення рівня їхньої цифрової компетентності.

За результатами опитування планується оприлюднення відповідних аналітичних матеріалів.

Пропонуємо педагогічним працівникам закладів освіти Харківської області взяти участь в онлайн-опитуванні та відповісти на запитання анкети «Готовність та потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах карантину: 2021», що міститься за покликанням: https://tinyurl.com/ybreuofd

Про проведення основного етапу другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти

16.04-18.05.2021 у Харківській області відбувся основний етап другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентності випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти», у якому взяли участь близько 550 учнів із 17 закладів загальної середньої освіти регіону.

Метою дослідження є одержання об’єктивної інформації про рівень сформованості основних компетентностей випускників початкової школи на загальнодержавному рівні та з’ясування впливу психолого-педагогічних і соціально-економічних чинників на рівень їх сформованості.

Дослідження передбачало проведення тестування випускників початкової школи за компетентнісно орієнтованими завданнями з читання, математики, а також анкетування учнів 4 класів та вчителів, які їх навчають.

Організаційний супровід дослідження здійснювали Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації, Харківський регіональний центр оцінювання якості освіти та Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти».

Результати основного етапу другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти будуть використані для відстеження змін у початковій освіті в процесі впровадження Концепції Нової української школи.

Про проведення першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти

Відповідно до наказу Міністерства науки і освіти України від 21.01.2021 №78 «Про проведення основного етапу другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти “Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти”» з 29 березня до 21 травня 2021 року буде проведено основний етап другого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти

Ознайомитися з наказом можна за посиланням  https://bit.ly/3a368D5

Інформацію про проведення загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти “Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти”» розміщено на офіційному сайті Українського центру якості освіти https://bit.ly/36WPbbv

Про перенесення термінів проведення другого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти

У квітні-травні 2020 року було заплановано проведення другого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти».

Однак через  пандемію COVID-19 терміни його проведення було перенесено на 2021 рік.

У зв’язку з цим Міністерством освіти і науки України затверджено нову Програму загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти».

Заклади, що були вибрані для участі в цьому циклі дослідження, залишаються його потенційними учасниками.

З наказом Міністерства освіти і науки України від 26.11.2020 №1478 «Деякі питання загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти “Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти”» можна ознайомитися за посиланням https://bitly.su/sFLDyjW

Про перенесення термінів проведення другого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти

У квітні-травні 2020 року було заплановано проведення другого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти».

Однак через  пандемію COVID-19 терміни його проведення було перенесено на 2021 рік.

У зв’язку з цим Міністерством освіти і науки України затверджено нову Програму загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти».

Заклади, що були вибрані для участі в цьому циклі дослідження, залишаються його потенційними учасниками.

З наказом Міністерства освіти і науки України від 26.11.2020 №1478 «Деякі питання загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти “Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти”» можна ознайомитися за посиланням https://bitly.su/sFLDyjW