ЗДО: Підготовка до 2025/2026 навчального року
Нові штатні нормативи для закладів дошкільної освіти: затверджено наказ МОН № 844
12 червня 2025 року Міністерство освіти і науки України затвердило наказ № 844, яким визначено нові штатні нормативи для закладів дошкільної освіти. Цей документ розроблений на виконання положень оновленого Закону України «Про дошкільну освіту», який набрав чинності 1 січня 2025 року та передбачає нову норму педагогічного навантаження для вихователів.
Нові нормативи спрямовані на забезпечення балансу між якістю освітнього процесу, дотриманням трудових прав педагогів і реальними організаційно-фінансовими можливостями закладів. Основна мета — гармонізувати кількість ставок з фактичним обсягом педагогічної роботи, відповідно до нових вимог законодавства.
📅 Наказ № 844 набирає чинності з 1 вересня 2025 року.
Протягом перехідного періоду — з червня до вересня — заклади дошкільної освіти повинні:
- привести штатні розписи у відповідність до нових нормативів;
- погодити ці зміни із засновниками;
- забезпечити організаційну підготовку до початку нового навчального року.
Згідно з пунктом 7 статті 51 Закону України «Про дошкільну освіту», штатні розписи державних і комунальних закладів:
- розробляються на основі типових нормативів, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки;
- затверджуються керівниками закладів дошкільної освіти;
- за погодженням з їх засновниками.
Таким чином, реалізація наказу № 844 забезпечує правову визначеність у формуванні штатів, дає змогу уникнути порушень трудового законодавства та створює підґрунтя для ефективного управління людськими ресурсами в системі дошкільної освіти.
Нова модель дошкільної освіти в Україні:
Як зміниться робота дитсадків у 2025-2026 навчальному році
З 1 січня 2025 року в Україні набрав чинності оновлений Закон України «Про дошкільну освіту», який суттєво змінює підходи до організації та функціонування системи дошкільної освіти. Метою закону є створення сучасного, інклюзивного та безпечного освітнього середовища, в якому дитина з перших років життя розвивається відповідно до своїх індивідуальних потреб, здібностей і прав.
🔹 Основні засади нового закону
Документ визначає дошкільну освіту як обов’язкову первинну ланку освіти впродовж життя, що забезпечує фундамент для особистісного, соціального та інтелектуального розвитку дитини.
Принципи державної політики в цій сфері передбачають:
-
дитиноцентризм, індивідуалізований підхід до розвитку кожної дитини;
-
академічну доброчесність і свободу педагогічної діяльності;
-
автономію закладів дошкільної освіти в організаційних, кадрових, фінансових питаннях;
-
пріоритет сімейного виховання та партнерство між батьками й педагогами;
-
доступність, безоплатність і світський характер освіти у державних та комунальних ЗДО;
-
інклюзивність та спеціальні умови для дітей з ООП;
-
цифровізацію управлінських процесів;
-
обов’язковість здобуття дошкільної освіти дітьми старшого дошкільного віку;
-
створення безпечного, фізично та психологічно здорового середовища.
🔹 Типи організації освітнього процесу
Закон передбачає можливість здобуття дошкільної освіти у різних форматах:
-
ясла (від 3 місяців до 3 років),
-
дитячі садки (від 2 до 6–7 років),
-
спеціальні ЗДО (для дітей з порушеннями розвитку – до 7–8 років),
-
мобільні садки (для надання послуг у віддалених територіях),
-
сімейні, міні-садки, центри педагогічного партнерства, центри розвитку дитини.
Дошкільна освіта може надаватися також у дошкільних підрозділах юридичних осіб чи через фізичних осіб-підприємців.
🔹 Організація освітнього процесу
Освітній процес передбачає формування:
-
вікових і різновікових груп,
-
чергових груп (у святкові чи вихідні дні),
-
інклюзивних груп, у яких допускається не більше 3 дітей з особливими потребами.
Максимальна кількість вихованців у групі:
-
до 5 дітей (віком до 1 року),
-
до 10 (1–2 роки),
-
до 15 (2–3 роки),
-
до 20 (від 3 років),
-
до 15 у різновіковій групі (від 3 років),
-
не більше 10 — у групах короткотривалого або цілодобового перебування.
🔹 Мовна політика
Мовою освітнього процесу є державна мова — українська. Водночас дітям із числа національних меншин або корінних народів забезпечується право на здобуття дошкільної освіти рідною мовою (у межах мов Європейського Союзу). Закон також передбачає підтримку вивчення мов міжнародного спілкування, насамперед англійської.
🔹 Доступність і зарахування
Діти мають право на здобуття дошкільної освіти незалежно від громадянства, національності або місця проживання. Закон гарантує безоплатність у державних і комунальних ЗДО та можливість вибору форми навчання: очна, сімейна, змішана тощо.
Порядок зарахування до комунальних ЗДО передбачає пріоритет для:
-
дітей-сиріт і дітей загиблих військовослужбовців;
-
дітей старшого дошкільного віку;
-
дітей ВПО та військовослужбовців;
-
дітей, які вже мають братів/сестер у тому ж закладі;
-
дітей працівників закладу.
🔹 Умови праці працівників ЗДО
Визначено вимоги до кваліфікації педагогів: педагогічна освіта, знання української мови, відсутність судимостей і рішень суду, які забороняють роботу з дітьми.
Навантаження та відпустки:
-
для вихователів — 30 год/тиждень;
-
музичний керівник — 24 год;
-
інструктор з фізкультури — 25 год;
-
практичний психолог — 20 год;
-
керівники гуртків — 18 год;
-
щорічна відпустка: 56 календарних днів для педагогів, 28 — для помічників вихователів.
З квітня по вересень у ЗДО по всій країні триває формування нових груп. Із початку осені тисячі дітей вперше розпочнуть освітній шлях у дитячих садках, які тепер функціонують за оновленими правилами.
Узагальнюючи, новий Закон «Про дошкільну освіту» утверджує принципово нову якість дошкільного виховання — з фокусом на потреби дитини, рівність, інклюзію та професійність освітян. Його впровадження — це реальний крок до сталого розвитку освіти в Україні.