Рекомендації для засновників закладів освіти щодо доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища закладів освіти - НовиниМіністерство освіти і науки України надіслало Лист від 27.05.2025 № 6/419-25 “Про інформування”, що містить надзвичайно важливі “Методичні рекомендації для засновників закладів освіти щодо забезпечення доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища закладів освіти”

Цей документ –  провідник у створенні якісного, комфортного та захищеного простору для кожного учасника освітнього процесу. Він акцентує увагу на трьох ключових взаємопов’язаних аспектах: доступності, безпечності та інклюзивності.

На що варто звернути особливу увагу :

  1. Комплексний підхід: Розглядайте доступність, безпеку та інклюзивність як єдине ціле. Кожен елемент має сприяти створенню якісного середовища.

  2. Дотримання ДБН: При будь-яких будівельних, ремонтних роботах та у повсякденному функціонуванні керуйтеся ДБН “Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення”. Важливо враховувати потреби всіх користувачів – осіб з інвалідністю, маломобільних груп, вагітних тощо.

  3. Три кити середовища:

    • Доступність:
      • Фізична: Безбар’єрність (пандуси, ліфти/підйомники за потреби, широкі двері, відсутність порогів, доступні санвузли).
      • Інформаційна: Чітка навігація, візуальні та тактильні покажчики, дублювання інформації (шрифт Брайля, великий шрифт).
      • Психосоціальна: Створення атмосфери поваги, відсутність дискримінації.
    • Безпечність:
      • Фізична: Справність захисних споруд (укриттів) відповідно до ДБН, пожежна безпека, якісне освітлення, безпечні меблі.
      • Психологічна: Активна профілактика булінгу та насильства. Невідкладне реагування на будь-які повідомлення про жорстоке поводження з дітьми – негайне інформування батьків/опікунів, поліції та служби у справах дітей. Забезпечення соціальної та психолого-педагогічної підтримки.
    • Інклюзивність:
      • Право на освіту: Забезпечення можливості здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) у вашому ліцеї.
      • Підтримка: Забезпечення асистентів вчителів, ефективна співпраця з інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), залучення фахівців.
      • Індивідуалізація: Розробка та реалізація індивідуальних планів розвитку, адаптація методів викладання та навчальних матеріалів під потреби учнів з ООП.

Ці рекомендації є обов’язковими для врахування при плануванні та організації освітнього процесу в 2025/2026 навчальному році.

Повний текст Листа МОН від 27.05.2025 № 6/419-25 https://drive.google.com/file/d/1sOVteEPFjm0rWbFB2VMe9WCzUiEPVJw3/view?usp=sharing