Джерело: МОН
Нові підходи до дистанційного навчання: ключові зміни
з 1 вересня 2025 року
Міністерство освіти і науки України затвердило важливі зміни до нормативно-правових документів, які регулюють дистанційну освіту в умовах воєнного стану. Зокрема, внесено корективи до наказів МОН №1112 від 07.08.2024 та №1115 від 08.09.2020.
Ці зміни — частина загальнодержавної політики «Школа офлайн», яка має на меті забезпечити якісну освіту для кожної дитини, незалежно від того, де вона перебуває: на контрольованій території України, за кордоном чи на тимчасово окупованих територіях.
Основні зміни, які набудуть чинності з 1 вересня 2025 року
Гнучкі вимоги до наповнюваності дистанційних класів
Базова мінімальна кількість учнів у дистанційному класі — 20 осіб.
Проте для окремих випадків кількість може бути меншою:
до 10 учнів — у школах на тимчасово окупованих або прифронтових територіях, а також у селах і селищах;
до 15 учнів — для інших міських шкіл.
Ці вимоги не застосовуються до спеціалізованих та спеціальних закладів освіти.
Школи можуть працювати дистанційно навіть без повного складу паралелей
Освітній заклад може функціонувати дистанційно, навіть якщо відсутні окремі паралелі класів (наприклад, є 1–6 і 8–11 класи, а 7 — відсутній).
Українознавчий компонент — окрема форма для дітей за кордоном
Учні, які відвідують школу за кордоном, можуть долучитися до українознавчого компонента в українській школі (5–8 годин на тиждень).
Якщо дитина не відвідує місцеву школу, вона може навчатися повністю дистанційно або за індивідуальними формами (екстернат, сімейна форма).
У межах одного дистанційного класу має застосовуватися лише одна освітня програма.
Педагогічний патронаж — як можливість для дітей на ТОТ
Педагогічний патронаж — індивідуальне навчання з урахуванням безпекової ситуації.
Навіть якщо школа не має відкритих класів, вона може надавати освіту за цією формою.
Вчителям передбачено оплату за навчання конкретної дитини в межах цієї моделі.
Діти, які перебувають у зоні ризику, можуть продовжити навчання у своїй школі
Якщо дитина змушена була виїхати з громади, але проживає в небезпечній зоні, вона може не переводитись до іншого закладу, а продовжити дистанційне навчання у своїй школі.
Кадровий резерв: підтримка педагогів
Для вчителів у регіонах із високими безпековими ризиками, зокрема у Донецькій області, МОН передбачає впровадження кадрового резерву. Це дозволить педагогам, які тимчасово залишаться без навантаження, пройти навчання та зберегти середню заробітну плату.
Відповідну постанову Кабінет Міністрів України має затвердити найближчим часом.
📌 Для керівників та педагогів ліцеїв громади
Усі зазначені зміни набудуть чинності з 1 вересня 2025 року, однак їх комунікація розпочалася вже зараз для завчасного ознайомлення, підготовки та планування освітнього процесу.
Відділ освіти Донецької селищної ради рекомендує адміністраціям закладів освіти вивчити оновлення, провести відповідні наради з педагогічними колективами та підготуватися до переходу на адаптовані моделі дистанційного навчання.