ЗЗСО: Підготовка до 2025/2026 навчального року

07.07.2025

Поділ класу на групи під час вивчення окремих предметів: нова редакція Порядку

📌 Оновлено порядок поділу класів на групи: набув чинності наказ МОН № 808

Міністерство освіти і науки України наказом від 03.06.2025 № 808 затвердило оновлений Порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти. Документ набрав чинності 1 липня 2025 року.

Зазначений Порядок визначає умови, за яких дозволено ділити класи на групи, зокрема — мінімальну кількість учнів, що дозволяє такий поділ, а також перелік навчальних предметів, до яких ці вимоги застосовуються. Документ передбачає:

🔹 поділ класів з понад 27 учнів під час вивчення української мови, іноземних мов, фізичної культури, інформатики, предмета «Захист України» тощо;
🔹 можливість формування міжкласних груп або кількох підгруп з кількістю не менше 8 учнів у кожній;
🔹 поділ класів у спеціалізованих закладах освіти наукового спрямування під час поглибленого вивчення предметів, семінарських і лабораторних занять;
🔹 право засновника закладу ухвалювати рішення про додатковий поділ класів на групи за власний рахунок.

Водночас із затвердженням нового Порядку, з нормативного поля вилучено попередні документи, що регулювали ці питання ще з 2002 року. Таким чином, наказ № 808 систематизує і оновлює підхід до організації освітнього процесу відповідно до сучасних вимог і законодавчих змін.

🔗 Повний текст наказу МОН № 808 можна переглянути за посиланням:

http://donets-osvita.gov.ua/wp-content/uploads/2025/07/nakaz_808.pdf


03.07.2025

Міністерство освіти і науки України внесло зміни до нормативної бази, що стосується організації дистанційного навчання. Відповідні зміни до наказів МОН вже пройшли реєстрацію у Міністерстві юстиції України.

Наказ МОН України від 17.06.2025 №865 “Про затвердження Змін ” до деяких нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України  щодо забезхпечення здобуття загальної середньої освіти в умовах воєнного стану”

🔹 Основні оновлення:

Встановлено нові мінімальні вимоги щодо кількості учнів у дистанційному класі:
▪️ у сільській місцевості – не менше 10 учнів
▪️ у містах – не менше 15 учнів
(раніше мінімальна кількість становила 20 осіб)

🔹 Доповнення до наказу МОН №1112:

  • Засновники закладів загальної середньої освіти можуть за певних умов зменшити наповнюваність дистанційних класів:
    ▪️ до 50% (тобто до 10 учнів) – для закладів у селах, селищах, а також у містах на тимчасово окупованих територіях або в районах активних бойових дій
    ▪️ до 75% (тобто до 15 учнів) – для інших міських шкіл
  • Дозволяється організовувати змішане дистанційне навчання (без створення окремого класу) для не більше ніж двох різних років навчання, за винятком старших класів (10–12 років навчання).

🔹 Важливо:

Нововведення не поширюються на заклади спеціалізованої та спеціальної освіти — тут кількість учнів у дистанційних класах не обмежується.

Також передбачена можливість функціонування однієї школи на всю громаду, де кількість учнів у дистанційних класах може бути меншою за загальновстановлений мінімум.

❗️Однак залишаються невирішеними ключові проблеми:

  • Не усунено обмеження для дітей внутрішньо переміщених осіб щодо доступу до дистанційної освіти.
  • Не враховано права українських дітей за кордоном, які також стикаються з перешкодами в отриманні дистанційної української освіти.
  • Не забезпечено належного захисту прав педагогічних працівників, які ризикують втратити роботу у разі закриття малокомплектних шкіл.
  • Вимоги щодо кількості учнів у дистанційних класах досі не узгоджені з нормами, визначеними чинним законодавством.

27.06.2025

logo

НОВІ МОЖЛИВОСТІ для зарахування іноземних оцінок в українських школах

Відтепер українські заклади загальної середньої освіти мають оновлену шкалу зіставлення іноземних оцінок з вітчизняною 12-бальною системою. Відповідні таблиці розроблені Міністерством освіти і науки України спільно з Інформаційно-іміджевим центром.

Цей інструмент допоможе значно спростити процес переведення результатів навчання для дітей, які здобували освіту за межами України та повертаються до українських шкіл.

Оновлена шкала:

забезпечує об’єктивність при переведенні іноземних оцінок;

зменшує потребу у додатковому тестуванні;

дозволяє уникнути неоднозначностей при оцінюванні.

Шкалу можна застосовувати як при зарахуванні учнів після повернення з-за кордону, так і для визначення результатів навчання з предметів, що викладались у двох освітніх системах одночасно, зокрема в межах українознавчого компонента.

Звертаємо увагу, що ця шкала має рекомендаційний характер і охоплює більшість поширених іноземних систем оцінювання. В окремих випадках можливий індивідуальний підхід з урахуванням специфіки оцінювання в тій чи іншій країні.

У разі виникнення нестандартних ситуацій остаточне рішення щодо перерахунку оцінок може бути прийняте Національним інформаційним центром академічної мобільності.


25.06.2025

На зображенні може бути: текст «ชูง :0 ОСВИТИННАУКИ НАуки MIHICTEPCTBO ОСВИТИ УКРАЙНИ Про використання навчально-методичних материал.в (оригинал навчальной топограф.чной карти для використання пίд час вивчення предмета <<Захист Украёни. нтегрований курс") Лист Мон В.Д 17.06.2025 p. N°1/12647-25»Міністерство освіти і науки України інформує про дозвіл на використання оригінальної навчальної топографічної карти Збройних Сил України під час вивчення предмета «Захист України. Інтегрований курс».

Рекомендовано застосовувати зазначену карту при викладанні модуля 5 «Орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація».

Електронний файл карти розміщено за посиланням: https://drive.google.com/…/1PLL69EWGerNocEdUdGcWidk…

Лист МОН від 17.06.2025 р. №1/12647-25 “Про використання навчально-методичних матеріалів” – https://drive.google.com/file/d/1H8tjHlkeMHdcFN831gvn_NZq6izeHH9K/view?usp=sharingЛист


25.06.2025

Кабмін затвердив Порядок визнання результатів навчання, здобутих за кордономУряд ухвалив нові правила визнання навчання дітей за кордоном

Кабінет Міністрів України затвердив новий Порядок, який регламентує, як українські заклади освіти визнаватимуть результати навчання учнів, що перебували за межами країни.

Відтепер передбачено механізм офіційного визнання успішності, здобутої в іноземних школах, а також у так званих суботніх і недільних освітніх осередках за кордоном. Для цього буде створено спеціальний реєстр українських освітніх центрів за кордоном, які повинні пройти процедуру верифікації.

Після підтвердження статусу такого закладу його учні зможуть зарахувати результати навчання в українській школі без додаткових іспитів. Достатньо буде надати документ із оцінками — і школа в Україні має зарахувати ці результати відповідно до офіційної шкали, визначеної Міністерством освіти і науки.

Щодо неформальної освіти (наприклад, українознавчих курсів у громадських організаціях або культурних центрах), то її результати можуть бути враховані двома способами: або через стандартне оцінювання, або за наданими оцінками з предметів українського спрямування — за умови, що відповідний освітній осередок зареєстровано в системі АІКОМ.

Подати заявку на включення до цього реєстру стане можливим із осені 2025 року через сайт МОН. Детальні критерії та покроковий алгоритм подачі планується оприлюднити згодом.

Про затвердження Порядку визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання, здобутих шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб’єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном

Постанова КМУ № 734 від 23.06.2025 року


24.06.2025

Типова освітня програма для 10-12 класів закладів загальної середньої освіти передбачає можливість введення 6-ти денного навчального тижня

Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 19 червня 2025 року № 884, внесено зміни до Типової освітньої програми для 10–12 класів закладів загальної середньої освіти з академічним профілем.

У новій редакції закріплено, що перехід на п’ятиденний або шестиденний навчальний тиждень у всіх типах загальноосвітніх шкіл можливий лише за дотримання двох ключових умов:

  1. Дотримання встановленого граничного навантаження учнів — забезпечення того, що кількість навчальних годин не перевищує допустимих значень.

  2. Організація освітнього процесу не більше ніж у дві зміни — тобто школа не повинна працювати у три або більше змін.

 


24.06.2025

Можливо, це зображення в мультиплікаційному стилі (‎постер та ‎текст «‎اها للد 0: MIHICTEPCTBO OCBИTИ I HAyKИ yKPAΪHИ‎»‎‎)

Внесено зміни до типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня

Наказ Міністерства освіти і науки України № 890 від 20 червня 2025 року – https://mon.gov.ua/…/915/dfe/685915dfe6b47579831761.pdf


20.06.2025

Рекомендації для засновників закладів освіти щодо доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища закладів освіти - НовиниМіністерство освіти і науки України надіслало Лист від 27.05.2025 № 6/419-25 “Про інформування”, що містить надзвичайно важливі “Методичні рекомендації для засновників закладів освіти щодо забезпечення доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища закладів освіти”

Цей документ –  провідник у створенні якісного, комфортного та захищеного простору для кожного учасника освітнього процесу. Він акцентує увагу на трьох ключових взаємопов’язаних аспектах: доступності, безпечності та інклюзивності.

На що варто звернути особливу увагу :

  1. Комплексний підхід: Розглядайте доступність, безпеку та інклюзивність як єдине ціле. Кожен елемент має сприяти створенню якісного середовища.

  2. Дотримання ДБН: При будь-яких будівельних, ремонтних роботах та у повсякденному функціонуванні керуйтеся ДБН “Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення”. Важливо враховувати потреби всіх користувачів – осіб з інвалідністю, маломобільних груп, вагітних тощо.

  3. Три кити середовища:

    • Доступність:
      • Фізична: Безбар’єрність (пандуси, ліфти/підйомники за потреби, широкі двері, відсутність порогів, доступні санвузли).
      • Інформаційна: Чітка навігація, візуальні та тактильні покажчики, дублювання інформації (шрифт Брайля, великий шрифт).
      • Психосоціальна: Створення атмосфери поваги, відсутність дискримінації.
    • Безпечність:
      • Фізична: Справність захисних споруд (укриттів) відповідно до ДБН, пожежна безпека, якісне освітлення, безпечні меблі.
      • Психологічна: Активна профілактика булінгу та насильства. Невідкладне реагування на будь-які повідомлення про жорстоке поводження з дітьми – негайне інформування батьків/опікунів, поліції та служби у справах дітей. Забезпечення соціальної та психолого-педагогічної підтримки.
    • Інклюзивність:
      • Право на освіту: Забезпечення можливості здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) у вашому ліцеї.
      • Підтримка: Забезпечення асистентів вчителів, ефективна співпраця з інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ), залучення фахівців.
      • Індивідуалізація: Розробка та реалізація індивідуальних планів розвитку, адаптація методів викладання та навчальних матеріалів під потреби учнів з ООП.

Ці рекомендації є обов’язковими для врахування при плануванні та організації освітнього процесу в 2025/2026 навчальному році.

Повний текст Листа МОН від 27.05.2025 № 6/419-25 https://drive.google.com/file/d/1sOVteEPFjm0rWbFB2VMe9WCzUiEPVJw3/view?usp=sharing


20.06.2025

Важливі зміни в освітньому фінансуванні та забезпеченні: Постанова КМУ № 676 від 11.06.2025
Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 676 від 11 червня 2025 року, що вносить значні зміни до розподілу бюджетних коштів та порядків забезпечення підручниками. Ці нововведення спрямовані на підвищення безпеки та ефективності освітнього процесу.

Ключові зміни :
1. Перерозподіл бюджетних коштів: Зменшення: Освітня субвенція місцевим бюджетам зменшується на 350 млн грн.
Збільшення: Видатки за програмою “Загальнодержавні заходи у сфері освіти” збільшуються на 350 млн грн.
2. Нові пріоритети використання коштів (з перерозподілених 350 млн грн):

Безпека закладів освіти: Невідкладні аварійно-відбудовні та ремонтні роботи.
Будівництво/капітальний ремонт/реконструкція захисних споруд (сховищ/укриттів).
Придбання обладнання для безперебійного тепло-, водо-, електро- і газопостачання (генератори, системи безперебійного живлення, обладнання для очищення води тощо).
Умови фінансування безпекових заходів:  Заклад зруйнований/пошкоджений внаслідок збройної агресії.
Розташований на території з дуже високим, високим, помірним чи задовільним рівнем ризику безпеки.
Проєкт реалізується до кінця поточного року.
Процес подання заявок для закладів освіти: Ліцеї можуть звертатися до МОН із заявками.
Для нового будівництва, капремонту, реконструкції потрібна проєктна документація з експертизою.
Для поточного ремонту та аварійно-відбудовних робіт – кошторисні розрахунки.
3. Зміни в забезпеченні підручниками та посібниками:

Система “АІКОМ”:

Узагальнення інформації: Використання “АІКОМ” для збору даних про конкурсний відбір підручників.
Контроль доставки: Електронний супровід доставки через “АІКОМ”.
Інвентаризація: Щорічна інвентаризація бібліотечних фондів ліцеїв (визначення стану забезпечення підручниками) за допомогою “АІКОМ”.
Доставка підручників: 

Основна відповідальність: Видавництва, що друкують підручники (крім електронних та для ООР), здійснюють доставку до закладів освіти та резервних фондів.
Альтернатива (за неможливості отримання): Доставка до резервних фондів навчальної літератури обласних/міських держадміністрацій.
Для осіб з особливими освітніми потребами (ООР): Видавництва доставляють до обласних книжкових баз, а держадміністрації організовують подальшу доставку за кошти місцевих бюджетів.
Контроль доставки: Здійснюють обласні/міські держадміністрації.
Терміни доставки підручників (не електронних та не виданих шрифтом Брайля):До початку навчального року: Основна маса підручників. У двох частинах: 1-ша частина – до початку навчального року, 2-га – до 20 грудня.
Більше двох частин: 1-ша частина – до початку навчального року, 2-га – до 1 жовтня, 3-тя – до 1 листопада, інші – до 20 грудня.
Резервні фонди: Формуються при органах управління у сфері освіти.
Ліцеї мають право отримати затребувані підручники з цих фондів


19.06.2025

Джерело: МОН

МОН затвердило особливості дистанційного навчання: що змінитьсяНові підходи до дистанційного навчання: ключові зміни

з 1 вересня 2025 року

 

Міністерство освіти і науки України затвердило важливі зміни до нормативно-правових документів, які регулюють дистанційну освіту в умовах воєнного стану. Зокрема, внесено корективи до наказів МОН №1112 від 07.08.2024 та №1115 від 08.09.2020.

Ці зміни — частина загальнодержавної політики «Школа офлайн», яка має на меті забезпечити якісну освіту для кожної дитини, незалежно від того, де вона перебуває: на контрольованій території України, за кордоном чи на тимчасово окупованих територіях.

Основні зміни, які набудуть чинності з 1 вересня 2025 року


 Гнучкі вимоги до наповнюваності дистанційних класів

Базова мінімальна кількість учнів у дистанційному класі — 20 осіб.

Проте для окремих випадків кількість може бути меншою:

до 10 учнів — у школах на тимчасово окупованих або прифронтових територіях, а також у селах і селищах;

до 15 учнів — для інших міських шкіл.

Ці вимоги не застосовуються до спеціалізованих та спеціальних закладів освіти.


Школи можуть працювати дистанційно навіть без повного складу паралелей

Освітній заклад може функціонувати дистанційно, навіть якщо відсутні окремі паралелі класів (наприклад, є 1–6 і 8–11 класи, а 7 — відсутній).


 Українознавчий компонент — окрема форма для дітей за кордоном

Учні, які відвідують школу за кордоном, можуть долучитися до українознавчого компонента в українській школі (5–8 годин на тиждень).

Якщо дитина не відвідує місцеву школу, вона може навчатися повністю дистанційно або за індивідуальними формами (екстернат, сімейна форма).

У межах одного дистанційного класу має застосовуватися лише одна освітня програма.


 Педагогічний патронаж — як можливість для дітей на ТОТ

Педагогічний патронаж — індивідуальне навчання з урахуванням безпекової ситуації.

Навіть якщо школа не має відкритих класів, вона може надавати освіту за цією формою.

Вчителям передбачено оплату за навчання конкретної дитини в межах цієї моделі.


Діти, які перебувають у зоні ризику, можуть продовжити навчання у своїй школі

Якщо дитина змушена була виїхати з громади, але проживає в небезпечній зоні, вона може не переводитись до іншого закладу, а продовжити дистанційне навчання у своїй школі.

Кадровий резерв: підтримка педагогів

Для вчителів у регіонах із високими безпековими ризиками, зокрема у Донецькій області, МОН передбачає впровадження кадрового резерву. Це дозволить педагогам, які тимчасово залишаться без навантаження, пройти навчання та зберегти середню заробітну плату.

Відповідну постанову Кабінет Міністрів України має затвердити найближчим часом.


📌 Для керівників та педагогів ліцеїв громади

Усі зазначені зміни набудуть чинності з 1 вересня 2025 року, однак їх комунікація розпочалася вже зараз для завчасного ознайомлення, підготовки та планування освітнього процесу.

Відділ освіти Донецької селищної ради рекомендує адміністраціям закладів освіти вивчити оновлення, провести відповідні наради з педагогічними колективами та підготуватися до переходу на адаптовані моделі дистанційного навчання.



Увага! Матеріали оновлюються: накази МОН, методичні рекомендації  у 2025/2026 навчальному році

Наказ Міністерства освіти і науки України від 26 травня 2025 р.№ 765 “Про затвердження типової освітньої програми для 10-12 класів закладів загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням”

Лист Міністерства освіти і науки України від 14 березня 2025 р. № 1/4895-25 «Про окремі питання оцінювання результатів навчання»

Наказ Міністерства освіти і науки України від 02 серпня 2024 Р. № 1093 «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання»

Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами

 


16.06.2025

Джерело фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України

МОН затвердило особливості організації навчання у ЗЗСО на 2025-2026 навчальний рік

Організація освітнього процесу у закладах освіти Донецької селищної територіальної громади

у 2025/2026 навчальному році

Міністерство освіти і науки України затвердило наказ від 07.08.2024 №1112 “Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні”, який визначає порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах у період воєнного стану. Документ набрав чинності, однак усі передбачені зміни набудуть чинності з 1 вересня 2025 року.

Цей наказ є елементом державної політики «Школа офлайн», що передбачає поетапне повернення учнів до очної та змішаної форм навчання за наявності відповідних умов, насамперед — захисних укриттів.

В умовах дії цього наказу Донецька селищна рада послідовно впроваджує інфраструктурні зміни, спрямовані на створення належних умов безпеки у школах. На сьогодні тривають активні будівельно-ремонтні роботи в трьох закладах, які мають стратегічне значення для забезпечення очного або змішаного навчання в 2025/2026 навчальному році.

Донецький ліцей №1
Проводиться капітальний ремонт укриття площею 452 м², розрахованого на 300 осіб.
Вартість робіт становить 8,7 млн грн (100% — коштом місцевого бюджету).
Простір буде поділено на функціональні зони: санвузол, душова кімната, кухня, медпункт, кімната для релаксації, навчальні класи.
Навчальний процес планується організувати у дві зміни.
Уже виконано перепланування приміщень, тривають оздоблювальні роботи стін, стелі та підлоги.
 Завершення робіт очікується до кінця 2025 року.
П’ятигірський ліцей
Виконується капітальний ремонт протирадіаційного укриття площею 1100 м², що зможе вмістити 470 осіб.
Об’єкт має ключове значення для безпеки всього населення селища П’ятигірське.
Загальна кошторисна вартість — 75 млн грн, повністю за рахунок місцевого бюджету.
Наразі виконуються електромонтажні роботи, монтаж вентиляції, опалення, водопроводу, каналізації, облаштування внутрішніх конструкцій.
Укриття буде обладнано системами пожежогасіння, контролю газів, чотирма виходами, а також пандусами.
Після завершення робіт заплановано благоустрій території із прокладанням тротуарів та озелененням.
Орієнтовний термін завершення — грудень 2025 року.
 Андріївський ліцей №1
Уряд України затвердив фінансування 60 проєктів облаштування укриттів у школах, серед яких — підземна захисна споруда (підземна школа) на базі Андріївського ліцею №1.
Заплановано будівництво укриття на 365 осіб.
Загальна вартість проєкту — 87,5 млн грн (у т.ч. 61,002 млн грн — державна субвенція, 26,5 млн грн — кошти місцевого бюджету).
Об’єкт відповідатиме вимогам протирадіаційного укриття з усіма необхідними комунікаціями, плануванням, кількома входами/виходами, системою водопостачання та водовідведення.
 Також у громаді:
Розроблено проєктно-кошторисну документацію на:
будівництво укриття в Андріївському ЗДО;
реконструкцію підвальних приміщень під укриття в Донецькому ЗДО та Донецькому ліцеї №2.


Умови для очного або змішаного навчання

Наказ №1112 передбачає, що для переходу до очного або змішаного формату необхідні такі умови: укриття на території закладу або на відстані до 500 метрів; належне матеріально-технічне забезпечення; рішення Ради оборони області або розпорядження начальника ОВА; рішення педагогічної ради закладу.

Поки будівельні та ремонтні роботи тривають, навчання у ліцеях громади організовано дистанційно.


Освіта для переміщених осіб та учнів з ТОТ

Учні, які були вимушено переміщені, можуть продовжити навчання у своїх дистанційних класах або вступити до шкіл за новим місцем проживання. Для дітей з тимчасово окупованих територій передбачена можливість дистанційного або індивідуального навчання (зокрема із використанням педагогічного патронажу).


Відділ освіти Донецької селищної ради продовжує працювати над тим, аби кожен заклад громади отримав сучасне та безпечне укриття. Ми впевнено рухаємось до мети — створити умови для очного та змішаного навчання з 1 вересня 2025 року.


Лист Міністерства освіти і науки України
від 29 травня 2025 р. № 1/11233-25

Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2025/26 року


Семінар “Щодо реалізації наказу МОН № 1112 від 07.08.2024 та скорочення працівників закладів освіти”



Як формувати накази з основної діяльності в школі – Олена СВЯТЕНКО